Daca s-ar face o statistica legata de femeile care se gandesc la un moment dat sau isi doresc sa isi deschida un salon, cred ca procentul pro ar fi 100%. Pasiunea, hobby-ul sau meseria aceasta exista in adn-ul oricarei femei, probabil tocmai din acest motiv piata beauty in Romania este foarte dezvoltata, la fel ca in intreaga lume. Aceasta piata a cunoscut o dezvoltare puternica in ultimii 5-10 ani, foarte multe centre de infrumusetare s-au deschis si din pacate, multe dintre ele nu au rezistat si au trebuit sa isi inchida usile mult prea devreme.

Mi-am dorit sa scriu acest articol pentru a va da cateva tipsuri despre cum sa rezistati intr-o asemenea piata si ce trebuie sa luati in considerare atunci cand vreti sa porniti pe acest drum si sa dezvoltati o afacere in domeniul beauty.

Voi incepe prin a va descrie elementele cheie pentru o afacere de succes si apoi greselile pe care majoritatea celor care au esuat, le-au facut.

Astfel,veti vedea ca totul incepe foarte frumos, va veti imagina cum va arata salonul (care apropo este un aspect foarte important), ce servicii veti oferi iar aici veti dori sa oferiti toate serviciile posibile, va veti imagina ca toate prietenele vor veni sa se infrumuseteze in salonul vostru si apoi veti sta la barfe ca fetele, totodata deja va inchipuiti in fiecare dimineata pe scaunul de coafor si ca parul vostru va arata impecabil in fiecare zi (visul oricarei femei), ca va veti schimba culoarea ojei in fiecare zi si in functie de ce va propuneti sa imbracati si ca fata si corpul vostru va arata chiar mai bine decat cel al vedetelor.

Ei bine, imi pare rau sa va stric acest vis fetelor dar din pacate lucrurile nu stau deloc asa, sau daca stau asa puteti sa puneti “Faliment” direct pe usile centrului vostru de infrumusetare. In cele ce urmeaza veti intelege de ce spun asta si poate voi ajuta pe unele dintre voi sa incepeti o afacere de succes care sa reziste pe termen lung.

Etapele dezvoltarii unei afaceri de genul unui centru de infrumusetare ar trebui sa fie dupa cum urmeaza:

 

 

1.Conceptul: presupune ca inainte de orice demers, chiar din faza de idei, sa te hotarasti ce servicii doresti sa oferi in salonul tau. Acest lucru poate fi decis pe baza mai multor aspecte care trebuie luate in considerare. Sunt cateva intrebari pe care trebuie sa ti le pui: ce cunosti legat de acest domeniu si nu este suficient faptul ca esti femeie si te ingrijesti acasa, nu e acelasi lucru, tocmai de aceea exista domeniul profesional si cel de retail unde sunt diferite metodele pe lucru si produsele, ce experienta practica ai, ceea ce poate fi un avantaj deoarece persoanele care au lucrat efectiv pe coafor, cosmetica, manichiura-pedichiura ori intretinere corporala au sanse mai mari sa reusesasca intrucat cunosc foarte bine cum functioneaza domeniul si stiu sa ia deciziile bune. In cazul in care nu ai experienta practica, nu e cazul sa te panichezi dar trebuie sa iei in calcul, foarte serios, sa iti angajezi sau daca nu iti permiti, sa te asociezi cu cineva care are aceasta experienta practica. O alta intrebare foarte importanta este : ce avantaje ai fata de alte saloane? Acesta este momentul in care sa te gandesti foarte bine daca ai cumva anumite facilitati pentru anumite produse pe care le-ai folosi in centrul tau de infrumusetare, daca ai posibilitatea sa formezi o echipa foarte bine pregatita sau daca ai facilitati pentru promovarea salonului tau. Este important sa ai un avantaj de partea ta, ceva in plus fata de celelate centre, care sa te ajute in promovarea initiala cand nu vei avea foarte multi clienti si va trebui sa investesti foarte mult in promovare.

In functie de toate aceste aspecte vei putea sa decizi, foarte usor, ce servicii sa oferi si totdata ce produse sa folosesti. In functie de nivelul salonului si serviciile pe care le vei avea disponibile, exista si produse dedicate  pe care le poti utiliza. Cel mai indicat este sa analizezi foarte bine, toate ofertele de la furnizori si sa alegi cel mai bun raport calitate-pret.  Este de evitat sa te organizezi pentru a oferi clientilor tai servicii pentru care nu ai angajati specializati, pentru care nu ai produsele potrivite, la care nu ai o marja de profit suficienta care sa acopere costurile pe care le implica, pentru care nu ai spatiul necesar etc. Toate serviciile de o calitate mai putin buna iti pot aduce reclama negativa, clienti nemultumiti care vor inceta sa mai vina si la alte servicii.

Dupa ce te-ai hotarat ce servicii vei avea disponibile in centrul tau de infrumusetare este cazul sa stabilesti clientii carora te vei adresa. Aici sunt 3 variante posibile de salon si anume :

  1. Salon de top – care ofera servicii de cea mai inalta calitate dar pentru care trebuie sa ai un buget mare pentru achizitionarea echipamentelor si inchierea sau cumpararea, dupa caz, a unui spatiu intr-o zona buna a orasului/localitatii in care doresti sa deschizi.
  2. Salon de nivel mediu – care necesita un buget mai modest decat cel prevazut mai sus si care, in general, este plasat intr-o zona intermediara a orasului/localitatii.
  3. Salon de cartier – este un salon pentru care avem un minim de buget, zona in care se plaseaza este una marginasa, unde locuitorii nu au venituri foarte mari sau nu sunt atat de multi ca numar.

Este clar ca plasarea salonului tine de toate aspectele: buget in primul rand, avantajele de plasare (poate ca deja detii un spatiu sau vrei sa deschizi aproape de casa ta),nivelul de cunoastere al zonei si a oamenilor si posibilitatea intelegerii nevoilor lor. Si apropo de asta, este foarte important ca stii cui te adresezi, ce tipologie au clientii tai. De exemplu, locuitorii unui oras mare cum ar fi Bucuresti, Cluj, Constanta, Iasi, Brasov etc sunt persoane mult mai prezente in saloane decat locuitorii unui oras mic, deoarece intr-un oras mare nivelul de trai este mai ridicat pe cand intr-un orasel, pe langa nivelul de trai mai scazut mai exista si bariera psihologica sa zicem, oamenii cheltuie bani pe servicii de infrumusetare doar daca e strict necesar.

Odata cu plasarea intr-o anumita zona (high, mediu, low) a salonului vostru veti stabili si nivelul preturilor care trebuie sa fie in concordanta cu conceptul.

Trecand prin toate aceste etape veti avea definitivat conceptul salonului si veti putea trece la lucruri mai practice.

 

 

2. E timpul sa treceti la fapte. Aceasta este etapa in care trebuie sa va infiintati o firma si in acelasi timp sa va gasiti spatiu de inchiriat/cumparat. Aceste doua lucruri ar trebui sa se intample cam in acelasi timp intrucat se interconditioneaza. Atunci cand iti depui dosarul pentru infiintarea firmei ai nevoie si de actele spatiului pentru a infiinta un punct de lucru, dar aici sunt multe de discutat si voi face un articol separat pentru a va explica in detaliu ce documente trebuie intocmite.

In ceea ce priveste alegerea spatiului trebuie sa aveti in vedere urmatoarele aspecte:

  1. Spatiul sa fie pozitionat intr-o zona cu trafic pietonal cat mai mare posibil;
  2. Sa fie pozitionat intr-o zona conforma cu conceptul tau;
  3. Spatiul sa fie vizibil trecatorilor;
  4. Sa aiba suprafata suficienta pentru ce ti-ai propus sa faci;
  5. Sa aiba intrare direct din strada (ar fi ideal);
  6. Sa indeplineasca anumite conditii de impartire conform legii, despre care voi face un alt articol separat intrucat este mult de povestit.

 

 

 

3.  Amenajarea spatiului-din experienta mea, amenajarea spatiului pentru salon nu este luata cu adevarat in serios la intocmirea planului de afaceri. Patronii de saloane se gandesc ca aici mai pot economisi, se gandesc doar ca vor cosmetiza putin spatiul sa arate dragut, achizitioneaza echipamente cat mai ieftine si ca atare care poate nu raspund intru totul necesitatilor, practic fac un compromis in ceea ce priveste amenajarea si dotarea spatiului. Aici pot sa va dau un sfat foarte bun, in sensul de a lua din start in calcul costurile pe care le implica amenajarea spatiului si dotarea lui. Este esential ca un salon de infrumusetare sa fie amenajat placut, odata ce ne adresam frumosului trebuie sa sugeram frumusete prin tot ce avem in salon. Tocmai datorita acestui fapt, in aceasta industrie, se pune un foarte mare accent pe designul mobilierului si al aparatelor. Femeile sunt, in general, carcotase iar daca le lasi loc de comentarii, cu siguranta isi vor exprima parerea catre prietenele lor si astfel iti poti pierde potentiale cliente. Prima impresie conteaza pentru oricine si mai ales atmosfera din salon intrucat, de obicei doamnele cand vin la salon isi doresc sa se relaxeze, sa se simta bine si rasfatate.

 

 

 

4. Angajarea personalului-va avertizez de la inceput ca acesta va fi cel mai greu lucru de facut si din pacate este si unul din cele mai importante aspecte pentru ca salonul sa functioneze. Il definesc ca fiind cel mai greu lucru deoarece, daca organizezi interviuri, multe din persoanele care vor aplica sunt ori incepatori, ori persoane care se plimba dintr-un salon in altul din diverse motive ( nu lucreaza bine, nu sunt seriosi, onesti etc). Oamenii buni emigreaza mai greu, ei schimba locul de munca doar daca s-a schimbat ceva major la locul actual de munca. Cooptarea angajatilor altui salon, prin oferirea unor conditii de munca mai bune nu este etica desi uneori, anumite persoane au avut de castigat. Totusi trebuie sa te gandesti ca la fel ti se poate intampla si tie, iar daca iti angajezi persoane care sunt motivate in principiu de salariu, oricand va pleca pe mai multi bani si de la tine. Ce sfat pot sa va dau eu aici este sa organizati in permanenta interviuri de recrutare personal, pentru ca nu stii cand iti poate pleca un angajat si iti lasa postul descoperit, plus nu stii cand un angajat bun isi cauta de munca si poate nimeri in salonul tau.

Mai exista si varianta formarii unei echipe proprii prin angajarea unor incepatori si trimiterea lor la cursuri,seminarii de specializare. Asta dureaza destul de mult si iarasi nu ai garantia ca dupa ce ai investit in el, nu pleaca la alt salon. Totusi aici sunt cateva constrangeri juridice care se pot face si anume contracte de ….dar trebuie sa iei in calcul faptul ca, daca iti pleaca mai devreme, trebuie sa il dai in judecata pentru a-ti recupera investitita.

Asa ca lucrurile sunt discutabile si fragile din acest punct de vedere si trebuie sa te gandesti de la inceput cum te organizezi ca la un moment dat sa nu intri in colaps.

 

 

5. Dupa ce ti-ai aranjat spatiul, ti-ai format echipa si esti in regula cu toate actele si avizele de functionare poti sa-i dai drumul la treaba. De aici inainte totul tine de capacitatea ta de a manageria acest salon. Fiecare dintre aceste topice vor fi reluate in alte articole pentru detaliere intrucat sunt foarte multe lucruri de spus despre aceasta afacere.

 

 

Articol preluat de pe www.ancatodeanca.ro